Friday 27 March 2009

如何在英國的銀行開戶? 開一個戶, 有那麼難嗎?

如何在英國的銀行開戶? 開一個戶, 有那麼難嗎? The answer is YES. 在英國申請銀行帳戶, 真是一件困難的任務, 比起台灣實在是難上十倍. Why is it so difficult to open a UK bank account? 我來說說我自己從2009年3月3日到達英國倫敦起到今天2009年3月27日逾10次不開心的經驗吧!

銀行的開戶手續大同小異, 大概會需要顧客提供的文件包括: 1) 護照; 2) Admission Letter 或學生身份的證明; 3) 英國居住地址的證明. 話說在我還不是Dr. Erin之前 (就是我還是博士班學生的那一當時), 我來英國的時間是9月底開學前, 一來我就辦了註冊(所以有學生身份的證明 Student ID card), 同時也拿到了宿舍提供的住宿證明(地址的證明). 所以提供這三樣文件對我來說並沒有什麼困難, 因此我也就順利開了戶. 只是很多學生都在學校旁邊(University branch)辦, 所以那家分行一直都很忙, 我等了很久, 快要一個月了, 我才能動用我的學生帳戶(Student account). 我都快餓掛了, 才領到我的Debit Card. 請各位注意: Barclays Bank 對學生帳戶有存款金額的下限! Barclays 要求國際學生帳戶必須隨時至少保有 2000 英鎊 (在那時啦! 現在我哪知? 現在我已經是Dr. Lin了啊!), 否則當月會收取五英鎊的費用. 就算是只有一天比 2000 英鎊少, 隔天馬上補足也不行.

現在, 今天, 2009年3月, 以一個新移民的身分, 我要開的是Current Account and Savings account (NOT student account any more). 我可能對老鷹(Barclays Bank's LOGO)特別情有獨鐘吧! 我又選Barclays Bank去給它開戶. Opening a Current Account (no interest), you should obtain a Debit Card, and then you can shop online or pay at most of shops in the UK. If you only open a Savings Account (interests), you will get an ATM card, you can withdraw your money ONLY in Barclays Bank's ATMs in the UK. 很不幸的, 3月3日我一個也開不成.

Barclays Bank需要顧客提供的文件(Proof of Identity)包括: 1) 護照; 2)英國現居地址的證明(Barclays Bank只接受Utility bill, Electricity or Telephone landline bills); and/or 3)Provisional Driving Licence or UK Driving Licence. 三者中必須出示二種.

NatWest Bank requires IDs when opening a bank account: 1) Evidence of your identity (One of the following on your name) - (1) Current signed valid passport (and visa if applicable no less than 6 months of expiry). If you are not a UK National; (2) Current full UK photocard driving licence (pink colour) for UK born; (3) Armed Forces ID card; or (4) Police Warrant card. 2) Evidence of your address on your name (Any of the following) - (1) One months most recent bank/building society statement; (2) One consecutive utility bill (such as 1 Gas, 1 Electricity or 1 telephone landline bills no more than 3 months old); (3) Current full UK photocard driving licence (pink colour and if not already used as evidence of your identity); or (4) Council Tax bill or payment book. NO tenancy agreements, landlord/work letters or college/university letters accepted as proof of address.

HSBC跟retarded英國人就不同了, HSBC純綷是利益導向. HSBC provides 'Passport Bank Account', treats Passport as a fixed term 12-month 'contract', with a £6 per month subscription charge. That is to say, opening a bank account, you must pay £72 in total.

The conclusion is: Opening a bank account in England is not easy but it can be done, either you spend money or you prepare supporting documents well.

以上, 純屬個人經驗, 不保證同一年其他人也是這樣的經驗, 當然更無法推論以後大家可能面對的處境. 我聽許多人說今年的規定嚴格許多, 更難辦開戶了, 因為二次房貸, 因為金融風暴. 我個人認為比較適合的說法是: 在英國有許多事都是講 '緣份'的啦! 比如說, 在同一家銀行的不同分行, 或者是在同一家分行裡遇到不同的銀行行員, 甚至有可能是同一個銀行行員但是在不同日子, 都可能因為規定不同或者心情不同, 而造成有緣無份的現象, 對顧客的服務和態度更是天壤之別. 所以結論就是: 大家可以多試幾家不同的銀行, 或者試試不同的分行或銀行行員, 有時可能會有很不同的結果.

No comments:

Post a Comment